Haeder Blog Dec 12
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket  photo lyrics_zps43697d5a.png Photobucket

Sunday, December 11, 2011

Mimpi Seekor Nyamuk

 Seekor nyamuk memberitahu sahabatnya, seekor belalang hijau : 

"Aku bermimpi semalam."
"Kau mimpu apa?"
"Aku bermimpi aku hisap darah segar kenyang-kenyang. Seronok sangat."
"Wah, itu mimpi yang hebat!"
"Ya dan aku sangat gembira."

Belalang melihat perut sang nyamuk, kempis. Keesokkan harinya, sang nyamuk bercerita lagi.

"Aku bermimpi indah lagi semalam. Kali ini lebih hebat. Aku mimpi, WHO (World Health Organisation) telah mengharamkan penggunaan sebarang jenis ubat nyamuk sebab ia membawa kesan yang tidak baik untuk kesihatan. Wah, seronoknya! Tak perlulah lagi aku terbang lintang pukang menyelamatkan diri setiap kali manusia guna ubat nyamuk." 
"Hah, hah, hah! Macam-macam mimpi kau. Aku ni tidur mati tiap-tiap malam."

Sang nyamuk tergelak gembira dan menari-nari.
Hari yang berikutnya, sang belalang hijau pula menegur sang nyamuk :

"Engkau mimpi indah lagi? Tersenyum memanjang."
"Tepat tekaan kau tu. Semalam aku bermimpi lagi hebat. Aku bermimpi nyamuk diiktiraf sebagai serangga yang dipelihara dan tidak boleh dibunuh. Wah, indahnya hidup ini!"

Sang belalang melihat lagi perut sang nyamuk. Makin kempis. Rupa-rupanya nyamuk masih tenggelam diulit mimpi.

PENGAJARAN :
Ramai manusia hanya bermimpi dan berkhayal, namun hakikatnya tidak pernah melakukan apa-apa. Jangan jadi Muslim yang menyangka mereka telah cukup beramal sehingga berangan-angan pasti mendiami syurga, sebaliknya imbangilah yang dilakukan dengan campuran dua ramuan ; khauf (takut) dan raja' (harap).


Jangan biarkan diri terus dibuai mimpi.
Kredit : Solusi #38  

0 Br!LL!anT !DeA:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...