Monday, May 16, 2011

Dalam Kenangan Cikgu Halimah... Bangau Oh Bangau

assalamualaikum readers & bloggers...
korang mesti biasa dengar lagu ni masa kecik-kecikkan.. lagu kanak-kanak yang pernah dicipta suatu ketika dulu oleh Orang Melayu. dialunkan, dinyanyikan & diajar kepada anak, cucu, cicit hingga ke generasi kita sebagai hiburan...

 betapa hebatnya orang dulu mencipta, mengaitkan antara satu sama lain ibarat rantaian TAPI korang perasan tak setiap rangkap  dari mula sampai akhir mengambarkan sikap negatif ~ suka menyalahkan pihak lain diatas setiap perkara yang terjadi..
kalau dalam lagu ni dari bangau sampai la ke katak, semuanya menyalahkan benda lain... nasib baik la ular tu bijak dengan mengaku katak tu makanan dia kalau tak alamatnya berpusing satu dunia pun tak jumpa penghujungnya...

bangau oh bangau,
kenapa engkau kurus,
macam mana aku tak kurus,
ikan takmau timbul...

ikan oh ikan,
kenapa taknak timbul,
macam mana aku nak timbul,
rumput panjang sangat...

rumput oh rumput,
kenapa engkau panjang,
macam mana aku tak panjang,
kerbau tak makan aku...

kerbau oh kerbau,
kenapa tak makan rumput,
macam mana aku nak makan,
perut aku sakit...

perut oh perut,
kenapa engkau sakit,
macam mana aku tak sakit,
makan nasi mentah...

nasi oh nasi,
kenapa engkau mentah,
macam mana aku tak mentah,
kayu api basah...

kayu oh kayu,
kenapa engkau basah,
macam mana aku tak basah,
hujan timpa aku...

hujan oh hujan,
kenapa timpa kayu,
macam mana aku tak timpa,
katak panggil aku...

katak oh katak,
kenapa panggil hujan,
macam mana aku tak panggil,
ular nak makan aku...

ular oh ular,
kenapa makan katak,
macam mana aku tak makan,
itu memang makanan aku!!!

lagu ni mengingatkan aku pada seorang guru ku yang pernah mengajar aku prinsip akaun suatu ketika dulu.. dia cukup anti dengan lagu ni, menunjukkan kelemahan orang melayu yang gemar menunding jari katanya. dia terangkan pada aku & beberapa orang rakan yang ada pada waktu tu.. bila difikirkan balik memang ada kebenarannya..

tapi kini dia telah dijemput ilahi.. Alfatihah buat Allahyarhamah Pn. Halimah, jasamu tetap dikenang..

bersempena 16 Mei 2011, aku mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru & para pensyarah yang pernah mengajar aku sewaktu di tadika islam, SRA, junior school, high school & IPT...
tiada apa yang dapat ku hamparkan pada kalian melainkan ucapan keramat... 

"TERIMA KASIH USTAZAH".. "TERIMA KASIH CIKGU"... "TERIMA KASIH PUAN/ENCIK/CIK" ... & "TERIMA KASIH DR"

Terima Kasih diatas segala ilmu yang kalian curahkan ^____^




1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...